Pressmeddelanden

På den här sidan finns pressmeddelanden och börsmeddelanden från Fiskars Oyj Abp från och med 1997. Ytterligare finansiella data som rör delårsrapporter och årsredovisningar kan hämtas från år 2000 och framåt.

Fiskars Group
30.7.2019

Vintage-tjänsten som säljer begagnade kärl av Iittala och Arabia utvidgas i slutet av juli till att omfatta tio nya butiker och före årets slut till alla Iittala-butiker i Finland. Framöver kommer man också att återvinna andra varumärkens kärl av glas eller keramik som är trasiga eller i dåligt skick. I många kommuner har kärl tidigare hamnat i blandavfallet. Vintage-tjänsten gör det nu möjligt att återvinna trasiga kärl på över 20 orter i Finland.

Vintage-tjänsten öppnades i våras i tre Iittala-butiker och utvidgas ytterligare till tio butiker tisdagen den 30.7. Under årets andra hälft blir tjänsten en del av verksamheten i samtaliga Iittala-butiker i Finland.

Vintage köper och säljer begagnade brukskärl av märkena Iittala och Arabia. Kärlen granskas och de kärl som inte går att sälja återvinns.

"Vintage-tjänsten har varit väldigt populär. Utbudet av vintage-föremål i butikerna varierar från dag till dag och bland de varor som kommit till försäljning har det funnits såväl flera decennier gamla dyrgripar som kärl från senare år. Våra kunder söker delar som saknas ur serier de redan samlar på eller kompletterar sin dukning med vackra gamla delar, t.ex. en sockerskål eller såssnipa. Väldesignade kvalitetskärl tål både tidens tand och att man använder dem", konstaterar Vintage-ansvariga Lotta Eskolin.

Framöver kan man också via Vintage-tjänsten återvinna andra tillverkares kärl i glas eller keramik om de är trasiga eller i dåligt skick. De kärl som levereras för återvinning utnyttjas som material inom bygginsdustrin; av keramikprodukter tillverkas tegelpulver som används vid tegelproduktion medan glaskross används till att producera isoleringsmaterial. Vintage-tjänsten köper inte och säljer inte kärl av andra tillverkare.

"I många kommuner har keramik- och glaskärl tidigare hamnat i blandavfallet. Genom Vintage-tjänsten är det framöver möjligt att återvinna trasiga kärl på över 20 orter i Finland. Hållbar utveckling och cirkulär ekonomi är viktiga värden för oss. Därför ville vi utvidga vår återvinningstjänst till att omfatta även andra tillverkares kärl. Inget kärl ska hamna på soptippen om det går att använda på nytt som råvara", säger Eskolin.

Cirkulärekonomiskt tänkande är en del av Fiskarskoncernens ansvarighetsprogram och målet är att hitta nya möjligheter till affärsverksamhet inom den cirkulära ekonomin. Cirkulär ekonomi innebär ett nytt tankesätt där konsumtion inte bygger på produktion och ägande, utan på att dela, hyra och återanvända produkter samt på att utnyttja tjänster.

Den 30.7. öppnas Vintage-tjänsten i Iittala Store Redi i Helsingfors och Iittala Store Ratina i Tammerfors samt i Outlet-butikerna i Åbo, Vasa, Lommila, Lempäälä, Uleåborg, Kyyjärvi och Jyväskylän Seppä. Före slutet av året 2019 kommer tjänsten att vara en del av verksamheten i alla Finlands Iittala-butiker och Iiittala Outlet-butiker.

Mer information: Iittalas och Arabias kommunikation i Finland, viestinta.pr@fiskars.com

Fiskars Group gör vardagen extraordinär. Med vår familj av varumärken, så som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood, vill vi påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder och vi har ca 7 600 anställda i över 30 länder. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com.