Pressmeddelanden

På den här sidan finns pressmeddelanden och börsmeddelanden från Fiskars Oyj Abp från och med 1997. Ytterligare finansiella data som rör delårsrapporter och årsredovisningar kan hämtas från år 2000 och framåt.

Fiskars Corporation
1.4.2019 kl. 14.30 (EEST)

Fiskars det mest hållbara varumärket i sin bransch enligt Sustainable Brand Index-undersökning i Finland

Finländska konsumenter bedömer att Fiskars är det mest ansvarsfulla varumärket inom inrednings-, dekorations- och fritidsbranschen, visar årets Sustainable Brand Index-undersökning. Resultatet av undersökningen publicerades den åttonde april och i den ingick mer än 160 konsumentvarumärken inom flera branscher.

Det är andra gången i rad som Fiskars har fått ta emot branschledarutmärkelsen när Sustainable Brand Index™ korar företaget till Industry Leader 2019. Sustainable Brand Index™ är den största undersökningen som fokuserar på hållbarhet i Europa. Fiskars rankades också på åttonde plats bland alla varumärken i Finland (av totalt 174 varumärken).

”Hållbarhet hör till kärnområdena för Fiskarskoncernen och vi är väldigt nöjda att konsumenterna ser Fiskars som ett hållbart varumärke. Vi är stolta över att generation efter generation litar på våra produkter, eftersom vi vill påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt,” säger Fiskars varumärkes- och marknadsföringschef Marika Orkamo.

Fiskarskoncernen letar hela tiden efter nya, hållbara lösningar. Fiskars har till exempel främjat återvinning i Finland genom att i mer än 10 års tid ordna återvinningskampanjer för begagnade stekpannor, kastruller och bestick. År 2018 utvidgades kampanjen till att också omfatta trädgårdsprodukter och spreds också till andra länder i Europa.

Fiskars är ett av Fiskarskoncernens varumärken. Varumärket Iittala, som också hör till Fiskarsgruppen, klassades också bland de 30 mest hållbara varumärkena i Finland.

Sustainable Brand Index™ är den största oberoende undersökningen som fokuserar på hållbarhet i Europa och har genomförts sedan år 2011. Undersökningen strävar efter att sprida och öka hållbarhetskunskap. År 2019 intervjuades sammanlagt 50 000 personer, av vilka 10 300 var från Finland, 7 400 från Danmark, 18 600 från Sverige, 7 700 från Norge och 6 00 från Nederländerna. Målgruppen för undersökningen är personer mellan 16 och 70 år i varje land, utvalda så att de sammantaget representerar landets hela befolkningsstruktur. Intervjuerna gjordes i januari–mars 2019. Rankinglistan och ytterligare information om undersökningen finns på www.sb-insight.com.

Fiskars Group gör vardagen extraordinär. Med vår familj av varumärken, så som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood, vill vi påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder och vi har ca 7 900 anställda i över 30 länder. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com.