Fiskars Group
28.5.2020, kl. 11.00 (EEST)

Fiskars designteam belönat med ytterst ansett internationellt designpris

Fiskars designteam har belönats med en av designvärldens mest ansedda utmärkelser, Red Dot: Design Team of the Year 2020. Priset ges en gång om året till ett team vars arbete ständigt präglas av hållbar och innovativ design.

För Fiskars är det en glädje och heder att ta emot priset Red Dot: Design Team of the Year 2020. Sedan år 1988 har utmärkelsen årligen getts till ett designteam som under en längre tidsperiod uppvisat ett starkt designkunnande. Man kan inte ansöka om priset, utan vinnaren utses på basis av mångåriga framstående designinsatser. Tidigare år har priset, som också har kallats ”designens Nobelpris”, gått till varumärken som Ferrari, Porsche och Lenovo.

”Vi är väldigt stolta över den här utmärkelsen, eftersom det är ett erkännande för vår tradition av högklassig design. Sedan Fiskars grundades har vi hållit fast vid det arvet samtidigt som vi är gränsöverskridande och innovativa. God design bygger på det som har varit samtidigt som man nyfiket gå vidare och gör framsteg,” säger Petteri Masalin som leder Fiskars designteam.

Nytänkande har burit Fiskars framåt i alla år. Fiskars grundades som järnbruk år 1649 och är idag ett internationellt känt varumärke för banbrytande kvalitetsdesign. Förutom för sina trädgårds-, köks- och hobbyprodukter är Fiskars känt för sina klassiska saxar med orange handtag. År 1967 lanserade bolaget världens första sax med plasthandtag och Fiskarssaxen finns idag i många hem, trädgårdar och kontor världen över. Globalt har Fiskars sålt över en miljard saxar, men yxor, häcksaxar samt kok- och stekkärl är också kända Fiskars-produkter.

”Det är 30 år sedan Fiskars fick sitt första Red Dot Award: Product Design-pris. Sedan dess har bolagets produkter övertygat inte bara vår jury, utan också mig personligen. Fiskars designteam skapar genuint ergonomiska och användarvänliga produkter. De är teknologiskt innovativa och kombinerar material på banbrytande sätt, men är samtidigt avskalat funktionella, vilket gör dem enastående. Jag vill verkligen gratulera hela Fiskars designteam för vad de har uppnått,” säger professor Peter Zec, grundare och VD för designtävlingen Red Dot Award.

”För oss är utmärkelsen en stor heder. Det visar att vi faktiskt kan påverka människors vardag på ett positivt sätt och göra vardagen extraordinär, år ut och år in. Fiskars historia går tillbaka till år 1649; sedan dess har vi på ett eller annat sätt varit en del av folks vardag, vare sig det är i köket, i trädgården eller i andra utesysslor. Precis som våra andra varumärken har Fiskars en stark identitet. Vi strävar efter att skapa tidlösa kvalitetsprodukter där varje detalj i designen är genomtänkt,” säger Fiskars Groups tillfälliga verkställande direktör Sari Pohjonen.

Under årens lopp har många Fiskars-produkter belönats med Red Dot Award, inklusive flera Best of the Best-priser. I år fick Fiskars nya bevattningsmunstycken och stavpistoler Best of the Best-utmärkelsen för sin exceptionellt banbrytande design.

Mer information för medier
Merja Lake
PR & kommunikation, Fiskars
merja.lake@fiskars.com
Material i bildbanken: https://fiskars.emmi.fi/l/mFGVCdW2bMfC

Fiskars
Sedan år 1649 har vår verksamhet styrts av kvalitet, användarvänlighet och tidlös design. Idag är vi en av världens ledande tillverkare av trädgårds- och köksprodukter och inspirerar till kreativitet i vardagen.

www.fiskars.com

Red Dot
Designtävlingen Red Dot Award har utsett årets bästa designprodukter sedan år 1955; sedan dess har tävlingens Red Dot-hedersomnämnande blivit en av de mest ansedda och internationellt framstående utmärkelserna inom designvärlden. Idag tävlar designprodukter och designers om Red Dot-priser i 49 olika kategorier. Red Dot-hedersomnämnandet är reserverat för vinnarna i sina respektive kategorier, medan Red Dot: Best of the Best-priset ges till speciellt innovativa designprodukter. År 1988 lanserades Red Dot: Design Team of the Year-utmärkelsen till ett designteam vars arbete ständigt präglas av hållbar och innovativ design.

www.red-dot.org