Pressmeddelanden

På den här sidan finns pressmeddelanden och börsmeddelanden från Fiskars Oyj Abp från och med 1997. Ytterligare finansiella data som rör delårsrapporter och årsredovisningar kan hämtas från år 2000 och framåt.

Fiskars Group
16.5.2019

Den första Fiskars Village Art & Design Biennalen öppnas i Fiskars bruk

Fiskar bruk står i år värd för Fiskars Village Art & Design Biennale, en konstfestival som för samman nutidskonst och design och som i år ordnas för första gången. Biennalen som öppnas den 19.5 i den natursköna och kulturhistorisk värdefulla bruksmiljön i Fiskars är en helhet som består av tre huvudutställningar och som engagerar konstnärer, formgivare och allmänhet samt lokalsamhälle. Biennalen ordnas av Luovi Productions i samarbete med  Andelslaget hantverkare, formgivare och konstnärer i Fiskars ONOMA.

Fiskars firar öppningen av biennalen med ett kollektivt konstverk av Fiskars produktutvecklingsdirektör Petteri Masalin i samband med sin förnyade butik. Festivalbesökarna kan lämna sitt bidrag till konstverket, som är uppbyggd av material som Masalin har samlat i Fiskars frodiga skogar.

Biennalens tre utställningar: design, konst och fabrik

Kurator för utställningens designhelhet är formgivaren Jasper Morrison, som också har formgett Iittalas nya dukningsserie Raami. Serien får i samband med öppningen av biennalen ett tillskott i form av ett glas av returglas. Glaset finns att få i en begränsad specialupplaga medan biennalen pågår.

Biennalens konstkurator Jenni Nurmenniemi lyfter fram arternas samlevnad och framhäver materialens funktionalitet framom ett människocentrerat perspektiv.

ONOMAs del, helheten Tehdas – Fabrik – Factory, presenterar det kunnande som finns på fabrikerna inom designbranschen i Finland och kurator för den delen av biennalen är Anniina Koivu. Iittalas installation The Colour of Things av formgivaren Thélonious Goupil ingår i utställningen. Fiskars nya Norden-yxa med träskaft finns också med i utställningen.

Vid sidan av biennalens tre huvudutställningar i Fiskars bruk ordnas mindre satellitevenemang och -utställingar av lokala konstnärer och formgivare.

Fiskars Village Art & Design Biennale öppnas för allmänheten 19.5.2019 och fortsätter fram till 15.9.2019. Biljetter till biennalen kan man köpa på festivalområdet eller på adressen fiskarsvillagebiennale.com.

Mer information:
Merja Lake
PR & Communications Senior Manager, Fiskars
+358 50 548 9240
merja.lake@fiskars.com

Fiskars Group gör vardagen extraordinär. Med vår familj av varumärken, så som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood, vill vi påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder och vi har ca 7 900 anställda i över 30 länder. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com

Fiskars bruk

Grundandet av Fiskars bruk vid Fiskarsån år 1649 anses vara starten för Finlands industrialisering. Det gamla byggnadsbeståndet i bruket och den omgivande skogen med sin stora variation av lövträd gör Fiskars bruk unikt i världen. Idag är bruket hem för 600 personer och ett viktigt centrum för konsthantverk i Finland.