Pressmeddelanden

På den här sidan finns pressmeddelanden och börsmeddelanden från Fiskars Oyj Abp från och med 2009. Ytterligare finansiella data som rör delårsrapporter och årsredovisningar kan hämtas från år 2009 och framåt.

Beställ meddelanden

Fiskars Group
18.11.2019

Arabia erbjuder ett alternativ till ägande: tillgång till favoritkärlen för en månadsavgift

Arabias nya kärltjänst ger tillgång till kärl för en förmånlig månadsavgift och efter avtalsperioden kan man byta serie, återlämna kärlen eller lösa in dem. Tjänsten omfattar Arabias älskade serviser och antalet kärl kan justeras enligt behov. Allt flera är intresserade av att låna, dela och hyra i stället för att äga, vilket också ger nya möjligheter till affärsverksamhet inom ramen för den cirkulära ekonomin.

Arabia provar en ny tjänst som innebär ett alternativ till traditionellt ägande. I kärltjänsten som öppnas i november kan en kund välja ett lämpligt kärlpaket och betala en månadsavgift för sin kärlanvändning. I tjänsten ingår flera av Arabias älskade serier och man kan ändra storleken på kärlpaketet enligt sin livssituation från ett tvåpersonerspaket upp till en servis för 12 personer.

– Vår kärltjänst lever med kunden i olika livssituationer och varierande behov. I en liten etta klarar man sig med en servis för några personer och när familjen växer eller man till exempel börjar dela bostad med någon behövs kärl för en större grupp. Vår tjänst gör det lätt att skaffa precis de kvalitetskärl man behöver för den situation man befinner sig i, säger Arabias affärsverksamhetschef Nora Haatainen.

I kärltjänsten finns bland annat Arabias serier Mainio Sarastus, KoKo, Tuokio och 24h. Kärlpaketen innehåller mugg, assiett, djup tallrik och tallrik och månadsavgiften för paketet varierar enligt vilken serie och hur många kärl man väljer. Till exempel ett tvåpersonerspaket i serien Mainio Sarastus kostar 5,90 e/mån.

Kärlen beställs på adressen astiapalvelu.arabia.fi och levereras till kundens hemadress. Avtal görs upp för ett år. När det året ha gått kan man byta serie, återlämna kärlen till affären eller lösa in dem under rekommenderat pris. Om man behöver mer kärl under året går det lätt att komplettera paketet online.

De kärl som återlämnas till butiken säljs genom Vintage-tjänsten som förmånligt säljer begagnade brukskärl av Iittala och Arabia. Trasiga kärl och kärl som är i dåligt skick återvinns. Keramiska kärl krossas till ett fint pulver som används vid tillverkning av tegel medan glaskross används som råvara vid tillverkningen av isoleringsmaterialen cellglas och glasull.

– Inställningen till ägande och konsumtion har förändrats och i synnerhet unga föredrar att dela, låna och hyra prylar. Genom vår kärltjänst kan man genast skaffa väldesignade och högklassiga kärl som är rätt för ens nuvarande livssituation. Tjänsten erbjuder också ett hållbart och behändigt sätt att uppdatera heminredningen med olika dukningar, eftersom det går byta serie varje år, säger Nora Haatainen.

Den cirkulära ekonomin skapar nya möjligheter

Varumärket Arabia hör till Fiskars Group, som ser den cirkulära ekonomin som ett viktigt led i sitt företagsansvar. Kärltjänsten är ett exempel på de nya affärsmöjligheter som den cirkulära ekonomin skapar.

– Värderingar och konsumentvanorna förändras och det finns ett stort behov av tjänster. Därför vill vi frimodigt testa nya lösningar. Till exempel vår Vintage-tjänst testades våren 2018 och nu är den en del av verksamheten i alla våra butiker i Finland. Vi kommer att fortsätta med pilotsatsningar framöver. Vi provar på nya tjänster och affärsverksamhetsmodeller i enlighet med vår strategi och det erbjuder ypperliga möjligheter att inspirera konsumenter på ett positivt och hållbart sätt, säger Fiskars Groups direktör för tjänsteutveckling Tomas Granlund.

Arabias nya kärltjänst öppnas 18.11.2019 på adressen astiapalvelu.arabia.fi.

Fiskars Group gör vardagen extraordinär. Med vår familj av varumärken, så som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood, vill vi påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder och vi har ca 7 600 anställda i 30 länder. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com.

Attachments: