Fiskars Group
28.5.2020, klo 11.00 (EEST)

Fiskarsille yksi muotoilualan kansainvälisesti arvostetuimmista palkinnoista

Fiskarsin design-tiimi on palkittu muotoilualan kansainvälisesti arvostetuimmalla Red Dot: Design Team of the Year 2020 -tunnustuksella. Palkinto myönnetään kerran vuodessa yhdelle kestävää ja innovatiivista muotoilua pitkällä aikavälillä edistäneelle tiimille.

Fiskarsilla on ilo ja kunnia vastaanottaa Red Dot: Design Team of the Year 2020 -palkinto.
Vuodesta 1988 lähtien myönnetty tunnustus jaetaan vuosittain; tunnustus annetaan pitkällä aikavälillä vahvaa suunnitteluosaamista osoittaneelle design-tiimille. Tunnustuksesta erityisen tekee se, että sitä ei voi hakea, vaan palkinto myönnetään pitkän aikavälin design-saavutusten perusteella. Aiempina vuosina palkinnon ovat saaneet Ferrarin, Porschen ja Lenovon kaltaiset brändit.

“Olemme erittäin ylpeitä tästä tunnustuksesta, sillä luovuus ja rajoja rikkova suunnittelu ovat olleet brändimme keskiössä aivan alusta saakka, perinteitä unohtamatta. Tunnustus osoittaa, että uteliaisuus on hyvän suunnittelun lähtökohta ja juuristaan voi ammentaa myös eteenpäin kulkiessa”, toteaa Fiskarsin design-tiimiä vetävä Petteri Masalin.

Innovatiivisuus on ollut Fiskarsin kantava voima kautta brändin historian. Rautaruukkina vuonna 1649 perustettu Fiskars on tätä nykyä kansainvälisesti tunnettu laatudesignin uranuurtaja. Puutarha-, keittiö- ja askartelutuotteidensa lisäksi Fiskars tunnetaan erityisesti oranssikahvaisista klassikkosaksistaan; vuonna 1967 lanseeratut maailman ensimmäiset muovikahvaiset sakset löytyvät monesta kodista, puutarhasta ja toimistosta ympäri maailman. Tähän mennessä saksia on myyty maailmanlaajuisesti jo yli miljardi kappaletta. Tunnettuihin Fiskars-tuotteisiin lukeutuvat niin ikään kirveet, pensassakset ja keitto- ja paistoastiat.

“Fiskars sai ensimmäisen Red Dot Award: Product Design -tunnustuksensa jo 30 vuotta sitten. Siitä lähtien Fiskarsin tuotteet ovat voittaneet tuomaristomme puolelleen, mukaan lukien itseni. Fiskarsin design-tiimi osaa luoda aidosti ergonomisia ja käyttäjäystävällisiä tuotteita. Ainutlaatuisia tuotteista tekee se, että ne ovat teknologisesti innovatiivisia ja tuotteiden materiaaliyhdistelmät ovat uraauurtavia. Suurimmat onnitteluni koko Fiskarsin design-tiimille tästä upeasta saavutuksesta”, sanoo professori Peter Zec, Red Dot Award -muotoilukilpailun perustaja ja toimitusjohtaja.

“Palkinto on meille suuri kunnianosoitus. On mahtavaa, että voimme vaikuttaa ihmisten arkeen positiivisella tavalla ja tehdä arjesta ainutkertaista, vuosi toisensa jälkeen. Fiskarsin tarina sai alkunsa jo vuonna 1649; siitä lähtien olemme olleet tavalla tai toisella mukana ihmisten arjessa, oli se sitten keittiössä, puutarhassa tai muissa ulkoaskareissa. Muiden brändiemme tavoin Fiskarsilla on vahva identiteetti. Pyrimme luomaan ajattomia laatutuotteita, joiden muotoilussa jokainen yksityiskohta on otettu huomioon”, sanoo Fiskarsin väliaikainen toimitusjohtaja Sari Pohjonen.

Vuosien varrella lukuisille Fiskarsin tuotteille on myönnetty Red Dot Award -tunnustuksia, mukaan lukien useampi Best of the Best -sarjan palkinto. Tänä vuonna Fiskarsin uudet kastelusuuttimet ja suihkusauvat saivat Best of the Best -palkinnon tunnustuksena poikkeuksellisen uraauurtavasta suunnittelusta.

Lisätietoja medialle
Merja Lake
PR & viestintä, Fiskars
merja.lake@fiskars.com
Materiaalit kuvapankissa: https://fiskars.emmi.fi/l/mFGVCdW2bMfC

Fiskars

Jo vuodesta 1649 toimintaamme ovat ohjanneet korkea laatu, käytettävyys ja ajaton muotoilu. Tänä päivänä olemme yksi maailman johtavista puutarha- ja keittiötuotevalmistajista inspiroiden arjen luovuuteen.

www.fiskars.com

Red Dot

Red Dot Award -muotoilukilpailu on palkinnut vuoden parhaita design-tuotteita jo vuodesta 1955; ajan saatossa kilpailun Red Dot -kunniamaininnasta on tullut yksi muotoilualan arvostetuimmista, kansainvälisesti merkittävimmistä tunnustuksista. Nykyään kilpailusta löytyy 49 eri kategoriaa, joihin design-tuotteiden valmistajat ja suunnittelijat voivat osallistua. Red Dot -kunniamaininta on varattu kategorioiden voittajille; Red Dot: Best of the Best - palkinto myönnetään erityisen innovatiivisille design-tuotteille. Vuodesta 1988 lähtien jaettu Red Dot: Design Team of the Year -tunnustus myönnetään pitkällä aikavälillä kestävää ja innovatiivista muotoilua edistäneelle design-tiimille.

www.red-dot.org