Tiedotteet

Fiskars Oyj Abp:n lehdistö- ja pörssitiedotteet vuodesta 2009 alkaen on kerätty tälle sivulle. Taloudelliset tiedot, jotka liittyvät pörssitiedotteina julkaistaviin osavuosikatsauksiin ja vuosikertomuksiin, ovat myös saatavilla vuodesta 2009 alkaen.

Tilaa tiedotteita täältä

Fiskars Group
16.5.2019

Ensimmäinen Fiskars Village Art & Design Biennale avautuu Fiskarsin ruukissa

Fiskarsin ruukissa avautuu 19.5.2019 ensimmäistä kertaa järjestettävä nykytaiteen ja muotoilun yhdistävä taidefestivaali Fiskars Village Art & Design Biennale. Luonnonkauniissa ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa Fiskarsin ruukkimiljöössä järjestettävä biennaali on kolmesta päänäyttelystä ja laajasta rinnakkaisohjelmasta koostuva kokonaisuus, joka osallistaa taiteilijoita, muotoilijoita, yleisöjä ja alueellista yhteisöä.

Fiskars juhlistaa biennaalin avautumista uudistuneen myymälänsä yhteyteen rakentuvalla yhteisöllisellä taideteoksella, jonka on suunnitellut ja toteuttanut Fiskars tuotekehitysjohtaja Petteri Masalin. Taidefestivaalivieraat pääsevät jättämään jälkensä teokseen, jonka materiaalit muotoilija on kerännyt Fiskarsin rehevistä metsistä.

Biennaalin kolme päänäyttelykokonaisuutta: muotoilu, taide ja tehdas

Näyttelyn muotoilukokonaisuuden kuratoinnista vastaa kansainvälisesti tunnettu muotoilija Jasper Morrison, joka on suunnitellut myös Iittalan uuden Raami-kattaussarjan. Sarja täydentyy biennaalin avajaisten yhteydessä kierrätyslasista valmistetulla lasilla, jota on saatavilla rajoitettu erikoiserä biennaalin yhteydessä.

Biennaalin nykytaideosuuden kuraattori Jenni Nurmenniemi tuo esiin valinnoissaan lajienvälisen kanssaelon ja korostaa materiaalien toimivuutta ihmiskeskeisen perspektiivin sijaan.

Fiskarsin käsityöläisten, muotoilijoiden ja taiteilijoiden osuuskunta Onoman tuottama Tehdas – Fabrik – Factory tarkastelee historiallisia ja nykyaikaisia tuotantoprosesseja voidakseen tarjota uusia näkökulmia suunnitteluun ja muotoiluun. Näyttelyn kuratoi Anniina Koivu. Osana näyttelyä nähdään Iittalan The Colour of Things -installaatio, jonka on tehnyt muotoilija Thélonious Goupil. Fiskarsin uusi, puuvartinen Norden-kirves on myös esillä näyttelyssä.

Lisäksi biennaalia täydentää rinnakkaisohjelma, joka koostuu paikallisten taiteilijoiden ja muotoilijoiden omista näyttelyistä ja tapahtumista.

Fiskars Village Art & Design Biennale avautuu yleisölle 19.5.2019 ja jatkuu 15.9.2019 saakka. Biennaalin lippuja voi ostaa festivaalialueelta tai osoitteesta fiskarsvillagebiennale.com. Biennaalin järjestää Luovi Productions yhteistyössä Onoman kanssa.

Lisätietoja:
Merja Lake
PR & Communications Senior Manager, Fiskars
merja.lake@fiskars.com

Fiskars Group tekee arjesta ainutkertaista. Yhdessä brändiperheeseemme kuuluvien brändien kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood kanssa haluamme vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa ja työllistämme noin 7 900 henkilöä yli 30 maassa. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta www.fiskarsgroup.com

Fiskarsin ruukki

Fiskarsin joen varteen 1649 perustettua ruukkia pidetään Suomen teollistumisen alkuna. Ruukin vanha rakennuskanta ja ympäröivä luonto monimuotoisine lehtipuumetsineen tekevät siitä ainutlaatuisen maailmassa. Nykyään ruukki on 600 ihmisen koti ja merkittävä taidekäsityön keskus Suomessa.